Arbeidsongevallenverzekering voor werknemers
Wie moet een arbeidsongevallenverzekering afsluiten?
De arbeidsongevallenverzekering (Verzekering arbeidsongevallen) vergoedt werknemers uit de privésector voor de gevolgen van een ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk.
De verzekering Arbeidsongevallen komt tussen bij arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk waarvan uw werknemers het slachtoffer zijn. De regeling van de schadegevallen gebeurt conform de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971.
Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn werknemers die onderworpen zijn aan RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), maar ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan RSZ onderworpen zijn.
Welke waarborgen zijn standaard voorzien?
De arbeidsongevallenverzekering komt tussen wanneer een werknemer een arbeidsongeval heeft op de werkvloer of op de weg van en naar het werk.
Welke vergoeding voorziet een arbeidsongevallenverzekering?
- een vergoeding voor de medische kosten
- een dagvergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid
- een rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden
Welk zijn de optionele waarborgen?
- Dekking van het gedeelte van het loon dat het wettelijk maximum overschrijdt
- Dekking van privéongevallen van werknemers
- Dekking van de bedrijfsleiders die een optimale dekking willen
Tip: bent u zaakvoerder of zelfstandige zonder, of met personeel? Denk aan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven. Deze verzekering zorgt ervoor dat u beschermd bent tegen de gevolgen van een ongeval tijdens uw beroepsactiviteiten of in uw privéleven.
Hoe een arbeidsongeval aangeven?
Elk arbeidsongeval moet zo spoedig mogelijk worden aangegeven door de werkgever aan zijn verzekeraar. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier, waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd.
Om een arbeids(weg)ongeval aan te geven dient een voorgeschreven aangifteformulier te worden ingevuld. Dit document kan manueel (papieren versie) ofwel elektronisch (indien aangeboden door uw arbeidsongevallenverzekeringsmaatschappij) worden ingevuld en vervolgens naar de gepaste verzekeringsmaatschappij worden verzonden.
Een aangifte kan ook elektronisch worden uitgevoerd via het Portaal van de sociale zekerheid. Om dit uit te voeren, heeft u een specifieke toegang nodig. Van de aangifte (met uniek nummer) krijgt u een kopie per e-mail.
OfferteAdvies nodig?
Laat onze experts u gidsen naar de perfecte keuzes volgens uw noden!
- Flexibele oplossingen
- Onafhankelijk advies
- Volledige transparantie
Uw expert voor complete bescherming
Over onsPersoonlijke aanpak
We bieden verzekeringen op maat na een persoonlijk gesprek, zodat uw polis perfect aansluit bij uw situatie.
Deskundig advies
Profiteer van onze jarenlange ervaring en gespecialiseerde kennis in alle facetten van verzekeringen.
Bereikbaarheid
Wij zijn eenvoudig te contacteren voor al uw vragen en bieden uitgebreide ondersteuning.
Betrouwbare partners
We werken uitsluitend samen met de meest gerenommeerde en betrouwbare maatschappijen.
Wij luisteren graag naar uw verhaal
Wij begrijpen dat verzekeringen complex kunnen zijn, maar u staat er niet alleen voor. Ons team van professionals is er om u te adviseren en al uw vragen te beantwoorden. Neem gerust contact op, wij helpen u graag verder.
Contactgegevens
Hoogstraat 162, 8540 DeerlijkOpeningsuren
- Ma:9:00 - 12:30 & op afspraak
- Di:9:00 - 12:30 & 14:00 - 18:00
- Wo:9:00 - 12:30
- Do:9:00 - 12:30 & op afspraak
- Vr:9:00 - 12:30 & 14:00 - 17:00
- Za:op afspraak